Thursday 18 August 2011

Ramadhan ke 18

Alhamdulillah, Ramadhan sudah pun menjejaki hari ke 18. Alhamdulillah, Mhni masih diberi kekuatan untuk meneruskan ibadah puasa dan terawih. 

Sesuatu yang normal bagi ibu mengandung apabila menghadapi masalah kencing kotor. Kekurangan air membuatkan masalah tersebut berlaku. Namun, ianya bukanlah satu masalah yang besar, hanya perlu pastikan Syawal perlu minum air yang banyak untuk tambahkan cecair dalam badan. 

Melalui pembacaan Mhni dalam babycenter.com, pada usia kandungan 8 bulan ni, ibu akan rasa fetus kurang bergerak kerana ruang yang semakin sempit. Tetapi adalah normal sekiranya dapat merasakan 10 kali pergerakan fetus dari jam 9 pagi hingga 8 malam. 

Mempunyai baby yang aktif, Mhni merasa pergerakannya hampir setiap setengah jam. Berkeriuk-keriuk perut apabila fetus berpusing. Subhanallah.. Mhni dan Encik Abang tunggu-tunggu juga kalau ada nampak tapak kaki kat perut, tapi masih belum lagi. Dengan berat yang semakin bertambah, tekanan berat jatuh di bahagian punggung dan pinggang. Alhamdulillah, kaki Mhni tiada masalah bengkak dan masalah kaki kejang pun semakin berkurangan. Sesekali masa sujud memang terasa senak di bahagian ulu hati, almaklum, kaki di bahagian atas, menusuk ulu hati kita, rasa seperti terbakar. 

Tapi tidak mengapa... Inilah keindahan ciptaan Allah :) Tanda kekuasaanNya. Ajaibnya, masa bulan puasa ni, hB semakin naik. Alhamdulillah. Baby dalam perut ni pun memang excited bila hampir nak berbuka. Kalau Mhni letih dan senak perut, Mhni beli lauk siap untuk berbuka. Encik Abang pun kesian juga tengok Mhni yang masak sambil pegang perut dengan pinggang. Jalan pun dah macam sarat sangat.. Nak buat macam mana, memang si kecil ni nonstop pusing melompat-lompat kalau Mhni masak. Encik Abang pun senyum bila Mhni tunjuk perut yang bergerak-gerak tu.

Lauk kesukaan Mhni dan Encik Abang untuk berbuka ni, beli dengan Makcik di simpang tiga berhampiran rumah. Pajeri nenas makcik ni best in town. Rasa macam nak minta resepi. Memang lain rasanya. Encik Abang pun cakap memang makcik tu punya pajeri nenas marvellous.

Encik Abang dah pilih nama si kecil ni. Mhni pilih satu nama, Encik Abang pilih satu nama. Hopefully, si kecil dalam perut ni jadi seperti apa yang kami harapkan melalui nama yang akan diberi tu nanti. Insya Allah..

Tiba-tiba rasa berdebar pulak bila dah masuk 8 bulan ni..hmmmm

No comments:

Post a Comment