Thursday 11 August 2011

Ramadhan fasa kedua

Alhamdulillah, Ramadhan dah memasuki 20 hari terakhir. Ya, Allah, Kau kuatkanlah semangatku untuk istiqomah melaksanakan ibadah terhadapMu dan andai ini Ramadhan terakhir buatku, Kau ampunilah dosa-dosaku..Ameen.

Ramadhan yang dilalui juga semakin hari semakin menyeronokkan, lebih bertenaga berbanding di awal Ramadhan. Azam Ramadhan yang berbaki ni nak tamatkan baca Novel Cinta Allah yang terjemahannya. Moga apa yang Allah wartakan kepada hambaNya dapat Mhni jadikan amalan dan panduan. Alhamdulillah juga, baby sihat, masih aktif, kalau dipanggil mesti dia 'menyahut' :) Maha Suci Allah yang menjadikan segala apa yang ada di langit dan di bumi. 

Memasuki minggu ke-32, pastinya semakin hari semakin berdebar menantikan saat kelahiran si comel ke dunia. Subhanallah.. Allah bagi anugerah ini pada Mhni dan Encik Abang setelah kami mengenali hati budi masing-masing hampir 2 tahun lamanya. Menyesuaikan diri, toleransi, bergurau senda, bertikam lidah, semuanya merupakan satu fitrah sebagai suami isteri yang mematangkan kami berdua. Ada sahabat memberikan pandangan, lima tahun pertama perkahwinan ada dua kebarangkalian utama:
1. Kalau lima tahun pertama dipenuhi 'peperangan', tahun berikutnya akan dipenuhi dengan kasih sayang
2. Kalau lima tahun pertama dipenuhi dengan keceriaan, tahun berikutnya akan dipenuhi dengan ujian.

Walaubagaimanapun, semua itu hanyalah perbidalan manusia. Percaturan Maha Esa pasti lebih indah dan ada hikmah disebaliknya. Menjadi yang terbaik dan memastikan setiap perkara yang berlaku adalah sempurna bukanlah sesuatu yang pasti. Ianya perlu diusahakan setiap hari, malah setiap saat. Proses ini memang kadangkala membosankan, apatah lagi, hidup bekeluarga sendiri lebih lama dari kita hidup dengan ibu bapa kita tanpa ada insan yang membesar seusia bersama kita. 

Be creative! Sesekali ciptalah 'surprise' buat pasangan dan keluarga kita. Mhni masih ingat bila Mhni pergi bercuti untuk seminar di Genting, bermalam di Marriot Hotel, naik flight berjalan-jalan kat negeri orang tinggalkan Encik Abang di rumah. Encik Abang tak pernah sekali pun dalam hidup dia merasa seperti tu. Encik Abang pernah tanya, "Pegi Genting tu boleh tak bawak suami?", Mhni jawab, "Tak Abang, kalau oversea tu yang bawak suami, dalam Malaysia tak..." 

Mengingatkan harapan yang pernah Mhni tanamkan dalam jiwanya, walaupun Mhni masih belum dapat bawak Encik Abang ke luar negara lagi, Mhni tunaikan juga impian Encik Abang yang tidak pernah menaiki kapal terbang dengan menghadiahkan beliau tiket penerbangan ke Kuching, penginapan 7 hari, 6 malam di sana dengan Emak dan Emak Mertua sekali :) Encik Abang pada mulanya agak terkejut. Tapi lepas tu dia cakap, "Kenapa Sayang tak tempah tiket ke Indonesia? Jauh sikit". It's a compliment actually. Encik Abang suka, tapi kalau dah namanya lelaki, memang macam tu cara dia menyampaikan rasa gembira.



Insya Allah tahun depan kami berlima akan ke Kuching cuti sakan plus celebrate our 3rd anniversary. Baby pun kalau tiada aral melintang, dah 5 bulan waktu tu. Ya Allah, berilah kami kesihatan dan murahkanlah rezeki kami. 

Bahagia dan gembira ibu, bahagia dan gembira suami, bahagia dan gembira lah kita, sang isteri :) Insya Allah


No comments:

Post a Comment