Sunday 21 August 2011

Berpantang keguguran

Kelmarin Mhni mendapat berita seorang sahabat mengalami keguguran dan bertanyakan pengalaman Mhni berpantang. Insya Allah, di sini juga Mhni kongsikan kepada umum teknik berpantang keguguran yang Mhni pernah buat dahulu dengan nasihat beberapa orang bidan dan mereka yang pernah mengalaminya.

Pemakanan
1. Terbalik daripada pantang bersalin, tidak boleh sama sekali makan makanan yang panas dan pedas. Contoh: lada hitam, jamu, halia dsb. Tempoh: 30 hari.
2. Dilarang makan makanan yang menjalar dan bersengat. Contoh: pegaga dan keli. Tempoh: 30 hari.
3. Minum air lobak putih bagi mereka yang tidak buat D&C. Tempoh: 1 minggu.
4. Makan asid folik yang ada iron dan mineral lain, lebih kurang harga RM20++ sepapan di farmasi. Tempoh: Sehingga disahkan hamil sekali lagi, baru boleh bertukar kepada asid folik biasa.

Fizikal
1. Mandi air suam. Tempoh: 30 hari
2. Dilarang bersama suami. Tempoh: 90 hari. (Nak ber'manja-manja' pun tidak digalakkan terutamanya 1 bulan pertama kerana air mazi yang keluar nanti akan bercampur darah akibat rahim masih lagi mengalami luka)
3. Berurut sebulan sekali. Urutan pertama mestilah selepas seminggu keguguran. Urutan pula perlu dibuat seluruh badan oleh bidan profesional (urutan sengkak perut akan dilakukan oleh bidan).
4. Pakai stoking tebal sentiasa. Tempoh: 3 bulan.
5. Dilarang membuat kerja-kerja berat seperti proses mengangkat bebanan dsb.
6. Jaga ibu jari kaki, tidak boleh tersadung atau terlanggar apa-apa bagi mengelakkan bentan. Sekiranya ini berlaku, segera berurut dengan bidan.

Harapan Mhni, semoga panduan ini sedikit sebanyak boleh membantu mereka yang mengalami keguguran ataupun berkongsi dengan sahabat-sahabat lain. Insya Allah.

No comments:

Post a Comment