Wednesday 8 May 2013

Bergaya sakan

Sebagai wanita yang normal, saya sangat menyukai kain pasang dan baju. Kemahiran menjahit yang saya perolehi sejak saya sekolah rendah lagi, membuatkan saya fanatik dengan kain pasang dan suka berpakaian boria dengan keluarga. Kalau keluarga lain, terutamanya mereka yang sudah berkeluarga, kebanyakannya tidak menggemari trend boria ini. Saya akui, trend boria ni agak ke'kampung'an. Apa yang penting, saya happy, semua ahli keluarga saya pun happy.. In fact, kami sangat teruja kalau nak beli kain baju raya sebab nak sama warna, beli sekayu pun sanggup. 

Dengan kemahiran menjahit yang saya ada, semestinya saya mempunyai banyak perancangan untuk menjahit baju anak saya sendiri, terutamanya anak perempuan. Terbayang di fikiran, kecomelan anak saya memakai kebaya nyonya, kurung peplum, baju kedah, jubah dan macam-macam lagi peten baju yang ada selain gaun. Sungguhpun begitu, Allah menangguhkan sementara, permintaan saya untuk mempunyai anak perempuan sebab Allah tau saya akan membuat pembaziran terutamanya bab baju anak. Allah bagi Aliff, untuk saya lebih kreatif dalam menghasilkan karya busana lelaki. Syukur Alhamdulillah, saya dikurniakan idea. Maka, Insya Allah, tahun ini, Aliff akan beraya dengan baju Melayu Teluk Belanga, Mini Jubah Pakistan dan Jubah Seluar. Tahun ini juga selain baju warna plain sedondon dari nenek Aliff dan adik-beradik saya, kami bertiga akan mengenakan tema polka dot dan stripe. 




Jika tiada aral, saya akan membawa mesin jahit industri yang di kampung (mak punya ada extra 1 buah) ke KL dan mula mengambil tempahan baju dari kawan-kawan. Insya Allah. Buat sementara ini, saya masih lagi dalam proses untuk membuat wiring dan setting semula bilik-bilik untuk dijadikan work station. Wish me luck :) Moga Allah permudahkan segala urusan.

No comments:

Post a Comment