Wednesday 15 May 2013

Ahli keluarga baru

Suspen tak dengan tajuk post Mhni ;p hahahha.. Ahli keluarga baru yang dimaksudkan bukanlah anak (belum ada rezeki lagi).. Tapi adik ipar dan biras baru :)

Somehow, tahun 2013 ni macam tahun kahwin sedunia je dalam family Mhni... huhuuu

Bulan depan, 13 Jun 2013, Mhni sekeluarga akan ke Kuching untuk majlis pernikahan adik lelaki Mhni. Keputusan yang dibuat tanpa berunding dengan keluarga terlebih dahulu, membuatkan kami semua kelam kabut nak tempah tiket kapal terbang dan nak mencari wakil untuk bertemu keluarga perempuan. Namun demikian, kata putus telah diberi, semuanya perlu diatur segera. 

Semua adik beradik Mhni akan pergi ke sana bersama makcik dan atok sedara. Sebagai Ketua Rombongan Cik Kiah, Mhni booked tiket dan hotel. Pergi Kuching dengan MAS, balik dengan AirAsia. Kali ni, Mhni menetap satu malam di De Palma Hotel, Waterfront Kuching. Oleh kerana pergi berkumpulan, Mhni decided semua pergi KLIA menaiki ERL. Saja bagi ahli rombongan merasa menaiki ERL, MAS dan AirAsia. Dilahirkan dalam keluarga yang serba sederhana, Mhni tak pernah diberi pendedahan dengan pengangkutan udara macam ni sampailah Mhni bekerja. Kali ni, bagi peluang pada adik-adik sebab kalau tak ada perkara penting, nak naik kapal terbang pun tak tau bila. Mungkin tunggu nak gi Haji kot..

Keputusan adik lelaki Mhni yang mengejut ni, membuatkan mak Mhni turut sama mendesak adik perempuan Mhni untuk berkahwin jugak. Adik lelaki Mhni ni anak ke-3, yang perempuan anak ke-2. Mak mendesak bersebab. Sebagai ibu berdikari, kudrat mak ada batasnya. Untuk mengendalikan majlis perkahwinan, bukanlah satu perkara yang mudah dan mengambil masa yang singkat. Mengambil pelajaran dari majlis Mhni dulu, mak peruntukkan at least 4 bulan untuk buat persiapan, itu pun dengan dibantu adik-adik lelaki yang ketika itu masih lagi bersekolah. 

Sekarang, adik lelaki yang bongsu belajar di Perak, yang atas dia, bekerja. Sebab itulah mak bercadang untuk menggabungkan majlis kedua-dua adik Mhni ni serentak. Penat sekaligus. Sementara mak masih sihat. Adik perempuan Mhni apalagi... Gabra la.. Dia sebenarnya fobia dengan lelaki.. Tapi, sebagai anak, dia perlu ikut dateline mak. Mhni pulak sebagai kakak sulung, merangkap abang dan ayah adik-adik, akan tolong filter calon-calon adik Mhni... Hahahhaha.. Boleh gitu? ;p

Bulan September pulak, adik ipar Mhni nak kawen gak.. 13 September 2013 tarikh nikahnya.. Nasib baik dekat Johor je. Dekat benor dengan kampung Mhni. Tak lah risau sangat..

Tahun ni memang kena simpan cuti.. huhuuuu... Adik lelaki Mhni macam nak buat majlis kat kampung bulan 10 ni.. Sepupu Mhni pun berkemungkinan nak kawen bulan 10 ni jugak.. Buat majlis di rumah atok mak, depan rumah Mhni je..

Misi: 1. Simpan cuti, 2. Simpan duit, sebab banyak nak kena support adik-adik ni.. 3. Jaga kesihatan.. err.. misi ini perlu sebab kalau sakit nanti, banyak kerja tertangguh.. Misi untuk menambah anak pulak? Mhni serahkan kepada Allah, Allah tahu yang terbaik buat Mhni.. Apa yang penting, sekiranya mengandung pun, harapnya ia tak menjejaskan kesihatan, ke'aktif'an Mhni untuk uruskan majlis adik-adik ni. 

No comments:

Post a Comment