Wednesday 9 May 2012

Pengurusan masa dan diri

Menjadi suri rumah sambil belajar bukan perkara yang mudah tetapi tidak mustahil. Kunci utama kejayaan 'misi' ini adalah pengurusan dan disiplin.

Justeru, Mhni coretkan di sini beberapa perkara yang Mhni kena lakukan sebagai disiplin dan mengingatkan diri untuk melakukannya, selain rutin harian sebagai isteri dan ibu.

  1. Waktu bekerja (office hour) sebagai surirumah dan pelajar perlu dimulakan seawal jam 4.30 atau 5.00 pagi. Sabtu dan Ahad kerja half day (kerjaya pelajar sahaja), maknanya boleh mula jam 6.30 pagi dan habis awal.
  2. Minum susu sebelum tidur atau bangun tidur.
  3. Spirulina + multivitamin (kalau takde ni, boleh colapse ooo..).
Orang kata, kalau kita nak mendisiplinkan diri, kita kena kekalkan kesemua disiplin atau aturan yang kita lakukan tu selama 21hari berturut-turut. Lepas tu, kita akan alah bisa tegal biasa. Insya Allah, kalau tak ada aral, sekiranya Mhni konsisten dengan disiplin ni, bila Mhni dah graduate nanti (kursus manik dan crumble ni memang dapat sijil kelayakan kemahiran), dan dah mula ambil tempahan jahit manik, Mhni boleh siapkan tempahan on time.

Teringat kat Mak Mhni, memang inilah rutinnya setiap hari untuk menyara kami 5 beradik. Hasil jahitan baju kurung dan baju Melayu Mak lah, yang membesarkan kami sejak ayah meninggal dulu.

Tak sabar rasanya nak graduate. Nak jahit manik kat baju Mhni, mak dan mak mertua Mhni untuk dipakai raya tahun ni :) Ameen..

No comments:

Post a Comment