Wednesday 25 April 2012

Work from home

Sebagai surirumah yang bersuamikan biasa-biasa, pasti tersemat impian untuk menjana pendapatan sendiri. Selain tak mahu membebankan suami, pendapatan yang diperolehi bolehlah digunakan buat simpanan, kegunaan kecemasan ataupun disumbangkan kepada individu yang memerlukan seperti ibu bapa, adik-adik etc.

Mhni juga mempunyai impian seperti itu. Tidak tergamak rasa hati, bila balik kampung, nak mintak duit abang untuk bagi kat mak Mhni sendiri. Sungguhpun, sebagai ibu, mak memang tak minta kerana sangat memahami keadaan Mhni yang masih belum bekerja, tapi jauh di sudut hati Mhni, setelah sekian lamanya mak menampung segala perbelanjaan Mhni dari kecik, sekolah, belajar kat UiTM sampai ijazah, in fact dah kawen ni pun, mak memang tak lokek nak belanja untuk anak-anaknya.

Mhni ada kemahiran menjahit baju kurung perempuan. Kekangan yang Mhni hadapi ialah ketiadaan mesin jahit. Sebelum ni Mhni mempunyai mesin jahit yang dibeli menggunakan biasiswa Mhni masa belajar dulu, tapi mesin jahitnya tak lasak, tak boleh nak jahit kain yang tebal, dan kain sensitif. So, Mhni pun letak kat kampung mesin jahit tu. Mesin jahit tu banyak juga berjasa pada Mhni, dah banyak baju-baju tempahan kawan Mhni yang Mhni jahit.

Antara alternatif yang Mhni nampak, setara dengan minat Mhni yang mendalam terhadap jahitan, ialah jahitan manik crumble dan shimmering flora. Kosnya hanya manik-manik pelbagai bentuk dan benang je. Senang kan? Kalau menjahit baju, kena hantar jahit tepi kat kedai, nak beli butang, kun, span macam-macam lagilah. In fact, kadar upah yang dikenakan, kalau lengan saja RM30 - RM40, kalau lengan dan leher boleh cecah RM70-RM80 sehelai baju. Kalau baju kurung biasa kadar upah yang dikenakan RM30 sepasang. Menarik kan...?

Apa yang diperlukan hanyalah kemahiran dan kreativiti. Untuk memperolehi kemahiran dan kreativiti kena ada ilmu dulu. Ada banyak kursus-kursus menjahit manik crumble dan shimmering flora yang ada berdekatan dengan tempat kita. Bab ni yang Mhni termimpi-mimpi sejak dua menjak ni.. Mhni nak gi kursus menjahit manik, tapi takde siapa nak jaga Aliff. Abang kerja..kalau cuti pun, dia nak habiskan masa rehat dia dengan mikat burung dari jaga anak..huhuuuu..

Hanya pada Allah Mhni berserah, pada Allah Mhni mohon pertolongan..

1 comment:

  1. Mhni jumpa website ni http://maribelajarsulamanmanik.com/ belajar manik secara online. Hopefully Allah mudahkan usaha-usaha Mhni nak wat savings ni.Ameen

    ReplyDelete